Rodzaj oleju do silnika jest niezwykle ważny i przy jego wybieraniu trzeba brać pod uwagę wiele różnych parametrów. To, czy jednostka napędowa jest dostosowana do benzyny, czy też jest to silnik Diesla, jest jedynie podstawowym kryterium.

Źródło: http://www.flickr.com
Nie mniej ważna jest jego jakość czy też terminowa wymiana. Są również pozostałe czynniki.
Posiadają one wpływ m.in. na solidność elementów takiej jednostki. Z tego też powodu innego rodzaju olej musi być wykorzystywany w silnikach nowo powstałych samochodów, a inny w takich, które są mocniej zużyte. Wszystkie aspekty pełnią przeróżne funkcje, ale mają jeden cel: zapewniać długą i bezawaryjną pracę jednostki napędowej. Oleje silnikowe posiadają również na celu zmniejszać tarcie pomiędzy działającymi elementami jednostki napędowej. Zwłaszcza, jeśli chodzi o tarcie występujące między cylindrami a tłokami.
Miałeś szansę przeglądnąć tutaj masę interesujących artykułów, czyż nie? Tak samo moja strona internetowa czeka na Ciebie pod poniższym linkiem, a tam sporo detali.
Mają również wpływ na redukcję zużycia paliwa czy nawet hałas dochodzący od działającego silnika. Ponadto tego typu olej chłodzi pracujące części i usuwa nieczystości, które są przechwytywane przez filtr oleju. Właśnie z tego powodu trzeba go zmieniać przy okazji każdej wymiany oleju. Niezwykle ważna jest punktualność i systematyczność przeprowadzania tej czynności. Ponadto trzeba dbać o jego właściwy poziom.

Źródło: Armacell
Naturalnie sam olej to nie wszystko. Równie ważny jest system smarowania. Za właściwe ciśnienie smarowania odpowiedzialna jest pompa oleju. Sam olej składa się w większości (na poziomie ok. 80%) z tzw. bazy olejowej, jaka w wypadku nowoczesnych olejów jest rezultatem syntezy chemicznej. Ok. 6% zawartości oleju przedstawiają regulatory lepkości, które wpływają na właściwą pracę jednostki napędowej w różnorodnych temperaturach. Tego typu parametr posiada mało wspólnego z gęstością.
Jeszcze innymi elementami tego produktu są uszlachetniające dodatki, których zadaniem jest zneutralizowanie produktów spalania czy opieka elementów silnika przed korozją czy też redukujące powstawanie osadów na ściankach cylindrów.