Kilka komentarzy o tych tradycyjnych i tych bardziej oryginalnych przeznaczeniach kruszyw budowlanych i drogowych

Na przestrzeni wieków technologie w budownictwie bez przerwy się zmieniały. Jeszcze 100 lat temu powszechnie wykorzystywano niezwykle prymitywne metody, np. ściany budowano z mieszanki gliny i słomy. A dzisiaj nie dość, że używa się całkowicie innych surowców, to jeszcze wznosząc budynek trzeba pamiętać o respektowaniu rygorystycznych norm. Inspektorzy nadzoru budowlanego muszą obowiązkowo znać elementarne wytyczne, a w razie potrzeby sięgają po bardziej szczegółowe dane. Normatywizacja jest tak bardzo ekspansywna, że nawet rozmiar kruszywa, jak również jego skład został ze szczegółami opisany. Doprecyzowano też, które z kruszyw można użyć podczas budowy dróg, a które nadają się do wytwarzania betonu.
Na przestrzeni wieków technologie w budownictwie ciągle ewoluowały. Jeszcze 100 lat temu powszechnie wykorzystywano niezwykle prymitywne techniki, np. ściany wznoszono z mieszanki gliny oraz słomy. A teraz nie dosyć, że używa się całkiem innych surowców, to poza tym budując budynek trzeba pamiętać o przestrzeganiu rygorystycznych norm. Inspektorzy nadzoru budowlanego muszą obligatoryjnie znać elementarne wytyczne, a w przypadku potrzeby mogą sięgnąć po bardziej szczegółowe informacje. Normatywizacja jest na tyle ekspansywna, że nawet rozmiar kruszywa, jak również jego skład został drobiazgowo opisany. Doprecyzowano też, które z kruszyw można użyć podczas budowy dróg, a które nadają się do produkcji betonu.

kruszywo drogowe

Autor: Armcon Precast
Źródło: http://www.flickr.com
W latach PRL-u z betonu stawiano niemalże wszystko: i wysokie dziesięciopiętrowce, i te mniejsze budynki, jak również wyrabiano płyty chodnikowe.

O sprawach dotyczących rozmaitych kwestii dowiedzieć się możemy z sieci. Wtedy wystarczy przeczytać tekst o przedstawianym zagadnieniu oraz przedstawić szczegóły.

Wtedy jego jakość najczęściej była dyskusyjna, gdyż brak budulców był powszechny. Teraz wszystko się zmieniło, a i zapotrzebowanie w zasadzie spadło niż wzrosło: czerwona kostka brukowa zastąpiła płyty, a mieszkań z tzw. wielkiej płyty rzecz jasna nikt już nie buduje.
Kruszywa do betonu nabywają przeważnie przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem tego materiału budowlanego . Aby mogła powstać doskonałej jakości masa, trzeba użyć wysokiej jakości półproduktów, a dokładniej, piasku albo żwiru oraz grysu – wybór zależy od późniejszego wykorzystania przygotowanej masy. Kruszywa do betonu trafiają również do odbiorców prywatnych – jeśli ktoś chce wylać fragment murka pod metalowe ogrodzenie, to z pewnością nie będzie zabiegał o dostawę betonowej masy. A czasami zdarza się, że takie kruszywa znajdują mniej typowe przeznaczenie: piasek ląduje piaskownicy, a żwirek pięknie przyozdabia przydomowe klomby z kwiatami.

Tymczasem kruszywa drogowe bywają wykorzystywane przez przedsiębiorstwa budujące autostrady i gminne szosy, a także parkingi. Stabilne podłoże gwarantuje dobry stan powierzchni jezdni przez lata, więc inwestorzy nie powinni oszczędzać.

Podoba Ci się ten wpis? Jeżeli tak, to nim wyłączysz komputer, kliknij najpierw tu – ta witryna odkurzacz centralny cyclo vac także z pewnością przypadnie Ci do gustu.

Tu wykorzystuje się jedynie niektóre skały, np. granit, wapień bądź dolomit, choć de facto dostawcy kruszyw potrafią taką listę znacznie wydłużyć. Podobnie jak w przypadku piasku albo żwiru, mniejsze lub większe kamyki mogą również trafić do prywatnych ogródków, żeby tam stać się elementem niebanalnej aranżacji.