Najpopularniejsze machiny budowlane

Żadna inwestycja budowlana nie ruszy z „z kopyta” bez pomocy maszyn. Dźwigi użytkowano już w starożytni Grecji. Ówczesne żurawie składały się kilku bloczków i ramienia – tak zwanego wysięgnika.
Żadna budowa nie ruszy z miejsca bez pomocy machin. Żurawie użytkowano już w starożytni Grecji. Pierwsze żurawie składały się kilku bloczków i ramienia – tzw. wysięgnika.

Nowoczesne maszyny (zwane inaczej dźwigami wieżowymi), należą do najwyższych maszyn roboczych. Żuraw budowlany może być stacjonarny czy też przejezdny – wtedy umieszczony on jest na podwoziu skonstruowanym z szyn lub też gąsienic. Z pewnością żaden plac budowy nie obejdzie się również bez użycia tak uniwersalnie wykorzystywanego urządzenia budowlanego którym jest koparka kołowa. Służy ona do wykonywania wszechstronnych prac na budowach: kształtowaniu obszarów, przy dźwiganiu żwiru na skład lub też na środki komunikacyjne lub też przy tworzeniu nawierzchni drogi. Koparki kołowe są dość łatwe do manewrowania, poza tym cechuje je porządna budowa a także potężny udźwig.

Budowa

Autor: Eli Christman
Źródło: http://www.flickr.com

Prócz koparek kołowych bardzo popularne machiny budowlane podobnego rodzaju to: koparki gąsienicowe, koparko-ładowarki, i tak zwane minikoparki. Inne niezbędne w czasie robót budowlanych machiny to: koparki, zrywarki, ubijaki. Walec drogowy tymczasem, należy do sprzętów drogowo-budowlanych. Jest on przeznaczony do gładzenia oraz zgęstnienia nawierzchni przeznaczonej pod drogę przeróżnego rodzaju. Walec drogowy to współrzędnościowa maszyna pomiarowa samojezdna, w której to przednie lub też wszystkie koła zastąpiono ogromnie ciężkimi „walcami”.

Dzięki niezmiernie dużej masie walców, machina realizuje swe zasadnicze zadanie: podczas przemieszczania się po nowej powierzchni drogi walec drogowy wygładza ją i zagęszcza podłoże. Zagęszczona w tenże sposób powierzchnia jest już bardzo trwała. Pierwsze walce stworzono już w pierwszej poł. XIX w.. Walce te były ciągnięte przez koniki, wprzódy robiono je z kamienia, potem z żeliwa. W latach sześćdziesiątych dziewiętnastego wieku poczęto użytkować machiny parowe, zaś w latach dwudziestych dwudziestego wieku wyprodukowano walce budowlane mające silnik benzynowy Diesla. Zagęszczanie podłoża poczęło być jeszcze bardziej efektywne w latach 50-tych, kiedy zmajstrowano walec drogowy wibracyjny. Mają one tą wyższość nad dotychczasowymi, iż oddziaływanie ciężaru walców na podłoże jest wzmocnione za sprawą wibracji. Najbardziej popularni producenci walców drogowych to: Ammann, Terex, Bomag, Hamm, Volvo, JCB Polska, Wacker, Ingersoll Rand, Vibromax, Sany i Caterpillar.